28-09-2022

Elektryczne pojazdy magazynami prądu

Nowe rozwiązanie Toyoty
Toyota uzyskała nowy patent. Dzięki opracowanemu przez nią nowemu systemowi ładowania aut elektrycznych samochody elektryczne i hybrydy plug-in Toyoty staną się domowymi magazynami energii. Pomogą zaoszczędzić na rachunkach za prąd, uchronią przed ryzykiem black-outu i ułatwią stabilizację sieci energetycznej. 

Samochody elektryczne zmniejszą rachunki za prąd

  • W 2021 roku Toyota powołała zespół badawczo-rozwojowy EV Charging Solutions. Jego zadaniem było opracowanie takiego systemu ładowania dla klientów Toyoty, który umożliwi przesyłanie energii z sieci do samochodu i odwrotnie. Pozwoli to właścicielom aut elektrycznych i hybryd plug-in marki korzystać z baterii w swoich samochodach jako magazynów energii do zasilania domu.

    Takie rozwiązanie przyniesie to wielorakie korzyści. Samochody podłączone do systemu będą automatycznie pobierały prąd, gdy jest tańszy, a w czasie szczytu zapotrzebowania – oddawać do sieci. To przełoży się na obniżenie rachunków za prąd. 

Bateria samochodu w roli magazynu energii będzie też zabezpieczeniem w przypadku przerwy w dostawach prądu i pozwoli zwiększyć wydajność paneli fotowoltaicznych na dachu. 

Nowy system umożliwi także podłączenie do sieci elektrycznych samochodów na wodór. W tym przypadku ogniwa paliwowe wodorowych pojazdów (takich jak Toyota Mirai) będą stanowiły zewnętrzny generator produkujący prąd w reakcji wodoru i tlenu. 

Stabilizacja krajowego systemu energetycznego

  • Stworzony przez Toyotę system, w którym wiele samochodów elektrycznych może magazynować energię i w razie potrzeby oddawać ją do sieci, pozwoli złagodzić szczyty zapotrzebowania na prąd. Umożliwi też bardziej wydajne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. W ten sposób auta elektryczne i hybrydy plug-in przyczynią się do ochrony środowiska. 

    Do 2030 roku Toyota planuje wprowadzić na rynek 30 modeli typu BEV i osiągnąć roczną globalną sprzedaż 3,5 miliona bezemisyjnych samochodów. 

Samochody hybrydowe z baterią trakcyjną

„Integrację zelektryfikowanych pojazdów z siecią energetyczną widzimy jako sposób na dodatkowe korzyści nie tylko dla kierowców, ale dla całego społeczeństwa” – powiedział Max Parness, starszy manager ds. integracji z siecią w EV Charging Solutions. 

„Nasze patenty spowodują, że będziemy w stanie wnieść wyjątkowy wkład w rozwój Toyoty w kierunku firmy oferującej szeroko rozumianą zelektryfikowaną mobilność” – podkreślił Max Parness.

W Stanach Zjednoczonych dostępne są obecnie 4 modele Toyoty, które można podłączyć do systemu opracowanego przez EV Charging Solutions. Obok elektrycznego SUV-a Toyota bZ4X oraz Toyota Mirai opcja ta będzie dostępna także dla RAV4 Prime i Prius Prime, dwóch modeli hybrydowych plug-in marki. 

Lider innowacyjności

  • Warto tu zaznaczyć, że od 2014 roku Toyota Motor North America złożyła więcej wniosków do amerykańskiego urzędu patentowego niż jakikolwiek inny producent samochodów. Patenty Toyoty zarejestrowane przez United States Patent and Trademark Office obejmują m.in.:

    • nowe technologie baterii, 
    • systemy automatycznego prowadzenia, 
    • części, 
    • oprogramowanie, 
    • sztuczną inteligencję, 
    • nowe materiały. 
Niedługo przed premierą Toyoty bZ4X, nowego bateryjnego samochodu elektrycznego w ofercie marki, zespół EV Charging Solutions Toyoty złożył kilkadziesiąt kolejnych patentów na technologie ładowania aut elektrycznych, energii odnawialnej i zarządzania energią.